Wanneer je start met jouw onderneming, dan doe je dat omdat je goed bent in wat jij aanbiedt. Je kan prachtige websites ontwikkelen, slimme marketingplannen schrijven, of bent heel goed in het repareren van auto’s. Je focust je op jouw passie, en kan daar helemaal in op gaan. Maar je moet ook nadenken over het administratieve stuk. Hoe ga jij je boekhouding bij houden? De meeste startende ondernemers kiezen dan al snel voor Excel om daar de inkopen/bonnetjes en verkoopfacturen in bij te houden. Boekhouding in Excel. Handig of toch niet? In dit artikel zet ik alle voor- en nadelen van boekhouden in Excel voor je op een rij.

Voordelen van boekhouden in Excel

  • Goedkoop – Zeker als zzp’er of kleine onderneming zal dit een grote beslissende factor zijn.
  • Templates online – Je moet even zoeken, maar er zijn templates te vinden waarbij je zelfs de btw-aangifte snel uit kan rekenen.

Nadelen van boekhouden in Excel:

  • Kennis van Excel nodig – Zonder basiskennis van Excel is het lastig om goede inzichten te krijgen
  • Tijdrovend – Meestal moet je dezelfde informatie op meerdere plekken invullen voor je de juiste overzichten hebt
  • Foutgevoelig – Een foutje is snel gemaakt in Excel. Zo kan je al snel een formule verwijderen zonder dat je het in de gaten hebt, waardoor je complete boekhouding niet meer klopt.
  • Handmatig BTW-aangifte doen – Eerst moet je alle bedragen uitrekenen en vervolgens inloggen bij de Belastingdienst om daar nog eens alles over te typen.

Is Excel echt effectief?

Als je een beetje handig uit de voeten kan met Excel, zou je in eerste instantie deze vraag beantwoorden met een ja. Maar als je je bedenkt dat je alles handmatig in moet voeren (denk aan verkoopfacturen, bankmutaties, bonnetjes, kostensoorten, winst en verlies overzicht), is het dan nog wel effectief? Alles moet je met de hand aanmaken. Niet alleen is dit tijdrovend, maar het kan ook fout gaan. Dat heb je niet altijd direct in de gaten, en wanneer je merkt dat er iets fout gaat in je spreadsheet, kan het ook nog eens een hele zoektocht zijn om erachter te komen waar de fout zit. Dus waar je dacht dat Excel een goedkope oplossing was, wordt het ineens een draak van een systeem waar je steeds meer tijd aan kwijt bent dan je zou willen en waardoor je dus uiteindelijk veel duurder uit bent. Waarom moeilijk doen als het ook samen kan? Door je boekhouding te automatiseren bij Finance en Zo hou je grip op jouw cijfers, is jouw boekhouding altijd up to date en zijn de aangiftes zo gepiept. Benieuwd naar de mogelijkheden van Finance en Zo? Bekijk ze hier